Sportowy samochód – luksus w zasięgu ręki?

dashboardPosiadanie samochodu sportowego kojarzy się z luksusem. Niewielu jest takich, którzy nie obejrzą się, gdy minie ich żółte Lamborghini czy czerwone Ferrari. Wszak jest to widok bardzo rzadki na polskich drogach. Sportowe auta budzą emocję przede wszystkim ze względu na swoją moc, aczkolwiek wielu docenia także ich walory wizualne. Tak po prawdzie, to każdy chciałby mieć sportowy wóz w swoim garażu, jednakże nie każdy może sobie na to pozwolić. Czy aby na pewno?

Zanim jednak spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, zadajmy kolejne – jakie cechy musi spełniać auto, aby nazwać go sportowym? Kilka z nich jest priorytetowych. Po – pierwsze zawieszenie powinno umożliwiać jak najszybsze pokonywanie zakrętów i pomijanie przeszkód. Po drugie – stosunek masy własnej auta powinna być bardzo korzystna w stosunku do mocy silnika. Po trzecie układ hamulcowy powinien być bardzo efektywny i pozwalać na skutecznie wyhamowanie z prędkości maksymalnej. Ostatnią ważną składową sportowego samochodu jest niski współczynnik oporu powietrza dla nadwozia.

renault-clio-rs-b98rs-overview-sport-005-jpg-ximg-l_6_m-smart

Wróćmy zatem do pytania zadanego we wstępie – czy nie każdy może pozwolić sobie na sportowe auto? Na pewno nie każdy, aczkolwiek samochody z segmentu G są dostępne dla coraz większego grona klientów. Przykładem może być chociażby Renault Clio R.S., będący ulepszoną wersją osobowej wersji tego modelu. Prócz sportowego designu inspirowanego koncepcyjnym DeZirem, który został zaprojektowany przez Laurensa Van Den Ackera, sportowe Clio posiada także naprawdę silne wnętrze. Auto zaopatrzono w silnik 1.6 T Renualt Sport 200, który tworzono w oparciu o 30-letnie doświadczenie w Formule 1. Dzięki mocy 200KM oraz 6-przekładniowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów EDC, uzyskano osiągi, które można bez kozery nazwać sportowymi. Ponadto w aucie zamontowano R.S. Monitor 2.0, czyli narzędzie telemetryczne, mające na celu monitorowanie i pomiar, takich parametrów jak moc, prędkość, moment obrotowy, kąt kierownicy czy przebieg. Świetna zabawka dla wszystkich entuzjastów motoryzacyjnych statystyk. Ceny Clio R.S. zaczynają się od 90 tysięcy, zatem można zaryzykować stwierdzenie, że wielu z nas może posiadać tego typu samochód.

Auto sportowe to marzenie wielu i jak wynika z powyższego tekstu marzenie dla większości coraz bardziej realne. Rzekłoby się – „gaz do dechy i do przodu!” Na koniec pozostaje jednak trzecie pytanie – gdzie znaleźć dogodne miejsce pozwalające nam na sprawdzenie mocy naszego wozu? Tutaj już będzie się trzeba nieco pogimnastykować i nie tylko z kierownicą.