Spedycja morska – co oprócz transportu morskiego wchodzi w jej skład?

Spedycja morska jest niezmiernie skomplikowanym procesem odbywającym się na bardzo szeroką skalę. Każda osoba związana z branżą TSL wie, że światowy handel nie istnieje bez jej udziału, bo to ona odpowiada za transport większości różnego typu towarów na arenie międzynarodowej.

Jak wynika z samej definicji, spedycja morska, to nie tylko transport ładunków z jednego portu do portu w innym obszarze świata. Przed spedytorami morskimi stoi szereg procesów i obowiązków, aby prawidłowo i zgodnie z przepisami przeprowadzić ją od początku do końca. Transport morski jest tylko jedną jego częścią, oczywiście niezmiernie ważną, ale aby mógł dojść do skutku i owocował określonym rezultatem, wiąże się z wieloma innymi elementami tego łańcucha.

Odprawa celna

Należy pamiętać, że obrót towarami, których dostawy odbywają się transportem morskim i wykorzystaniem specjalistycznego frachtu morskiego, w większości przypadków odbywa się na trasach międzynarodowych. Największe porty znajdują się po przeciwnych stronach świata. Port nadania ładunków i port końcowy znajdują się w krajach o różnej polityce, w których obowiązują różne przepisy, dodatkowo trasy przebiegają przez przez tereny najróżniejszych państw, w których regulacje prawne także będą się różnić. Jakościowa firma spedycyjna zawsze zna obowiązujące normy i doskonale wie, jak transport przygotować, tak aby był on w pełni przeprowadzony zgodnie z prawem.

Podejmowanie się odprawy celnej wiąże się z ogromną odpowiedzialnością, dlatego proces musi przebiegać według najwyższych standardów. Co ważne, agencja celna pośredniczy między Urzędem Celnym a przedsiębiorcą, biuro takiej agencji przeprowadza niezbędne procedury i doradza jakie dokumenty należy przygotować. Warto szukać spedytora, który jednocześnie jest licencjonowaną agencją, co bardzo ułatwia i przyspiesza proces.

Magazynowanie

Przechowywanie towarów w specjalnie wyznaczonej i przystosowanej do tego celu przestrzeni, czyli w skrócie – magazynowanie, stanowi kluczowy element łańcucha dostaw. Warunki magazynowania muszą być dostosowane do typu ładunków, a samo przechowywanie dodatkowo wiąże się z przyjęciem ładunków, wewnętrznym przetwarzaniem i wydawaniem. Rozbicie na czynniki pierwsze prostego procesu pokazuje, jak wiele logistyki kryje się za tym pojęciem. Magazyn to także punkt, w którym może nastąpić zmiana środka transportu, ładunek musi zostać odpowiednio do tego przygotowany. Całość powinna być oczywiście odpowiednio udokumentowana i nadzorowana.

Warto zwrócić uwagę, że każdy dodatkowy element w łańcuchu dostaw musi być wykonywany z uwzględnieniem standardów bezpieczeństwa, aby wykluczyć ryzyko uszkodzenia czy utraty wartości i jakości towaru.

Dystrybucja

W ogólnym znaczeniu dystrybucja jest odpowiedzialna za dostarczenie produktu, do ostatecznego odbiorcy. Proces dystrybucji musi zostać zaplanowany i zorganizowany tak, aby towar dotarł do konsumenta w miejscu i czasie najbardziej dla niego odpowiednim. Tutaj należy dokładnie przyjrzeć się sformułowaniu, bo to właśnie pod dyktando odbiorcy powinna zostać ona przeprowadzona. Potrzeby konsumenta warunkują powodzenie procesu. Sukces o wiele łatwiej uzyskać z małej skali lokalnej, niż w przypadku transportów dalekodystansowych, których termin realizacji jest odległy i trudniej przewidzieć zależności i zmienne na rynku. Spedytorzy muszą wykazywać się ogromną biegłością i kontrolowaniem na bieżąco informacji z wielu dziedzin.

Firma spedycyjna Dalton – firma z wieloletnim doświadczeniem w spedycji morskiej

Konkurencja w branży jest ogromna, dlatego należy polegać na doświadczonych spedytorach. Firma spedycyjna Dalton specjalizuje się w spedycji morskiej od 1997 roku. Fachowcy zapewniają kompleksowy serwis logistyczny i profesjonalne doradztwo w zakresie spedycji oraz transportu morskiego. Są w stanie zagwarantować usługę na najwyższym poziomie, indywidualne podejście i kreatywne rozwiązania w konkurencyjnych cenach na rynku.