Polerowanie lakieru – kilka wskazówek dzięki którym nie zniszczysz karoserii

1

Transporter_7Z biegiem lat, wraz z codziennym użytkowaniem każdy samochód traci blask typowy dla nowych pojazdów, niszczeje i matowieje. Karoseria jest narażona na zimno, lód, działanie słońca i wysokich temperatur, drobne otarcia oraz zarysowania często pozostawiane przez stare szczotki w myjniach automatycznych. Główną funkcją lakieru jest ochrona samochodu przed wszystkimi wyżej wymienionymi czynnikami, co z biegiem czasu odbija się na jego jakości. Co jakiś czas warto zatem poświęcić chwilę na jego pielęgnację – najlepsza metoda to polerowanie i woskowanie. Warto wiedzieć jak się za to zabrać, aby dodatkowo nie zaszkodzić kondycji karoserii naszego samochodu.

Wyróżniamy polerowanie ręczne oraz mechaniczne. Ta pierwsza opcja to sporo czasochłonnej i mozolnej pracy, natomiast użycie polerki, chociaż daje dużo lepszy efekt, jest znacznie trudniejsze. Ze względu na większy efekt drugie rozwiązanie jest najlepsze w przypadku mocno zniszczonego lakieru, na który polerowanie ręczne zwyczajnie nie zadziała – tłumaczy specjalista z firmy Polish Styl.

Wybierając dobrej jakości polerkę możemy spotkać z dwoma rodzajami: obrotowymi i orbitalnymi. Obrotowa wykonuje tylko jeden rodzaj obrotu: ruch kolisty naokoło własnej osi, natomiast w orbitalnej głowica porusza się po schematycznych elipsach. Od nas zależy, który rodzaj wolimy, warto jednak pamiętać, że z pierwszej opcji korzystają przede wszystkim specjaliści, ze względu na lepszy efekt (szybsze i dokładniejsze pozbywanie się rys i ubytków), druga natomiast cieszy się popularnością wśród kierowców, którzy nie mają takiego doświadczenia jak mechanik. Eliptyczne ruchy polerki orbitalnej nieco lżej działają na polerowaną powierzchnię więc trudniej o zniszczenie lakieru. Ważną kwestią jest zakup dobrej jakości urządzenia, które spełnia pewne kryteria, takie jak możliwość regulacji i kontroli prędkości obrotów.

Po wyborze metody czas na zaopatrzenie się w pady polerskie i pasty – na rynku występują w wersjach lekko i mocno ścieralnych. Za pierwszym razem lepiej skorzystać ze specyfiku o mniejszej ścieralności, chociaż wielu specjalistów radzi zakup kilku preparatów różnego rodzaju. Dzięki temu możemy określić, który z nich najbardziej nam „podchodzi”. Przed samym polerowaniem warto dokładnie umyć i osuszyć samochód, można także przetrzeć karoserię specjalną glinką, która wstępnie oczyści ją z drobnych zanieczyszczeń. Jeżeli polerujemy auto po raz pierwszy, warto robić pierwsze próby w mniej widocznych miejscach i dopiero po tym stopniowo poruszać się naprzód.

Polerowanie nie jest prostą sprawą, zwłaszcza jeśli wykonujemy je po raz pierwszy. Źle wykonane może skutecznie zniszczyć karoserię samochodu. Z tego względu warto wystrzegać się najczęściej praktykowanych przez kierowców błędów – radzi specjalista Polish Styl. – Wielu kierowców zapomina o przygotowaniu samochodu: nie czyści go przed samym polerowaniem, a wykonywanie tej czynności na brudnym pojeździe przynosi więcej szkody niż pożytku. Sporo osób zapomina o zabezpieczeniu elementów chromowanych, plastikowych lub gumowych, z których trudno usunąć zaschniętą pastę – wymienia.

Do popularnych błędów należy zaliczyć zbyt agresywne polerowanie – nowe technologie zapewniają doskonałe działanie polerek i wysoką jakość past polerskich, więc stosowanie siły jest zbyteczne, a nawet niebezpieczne dla lakieru. Sporną kwestią jest używanie wosku na koniec polerowania, aby jak najdłużej utrzymać jego efekt. Sporo osób sądzi, że efekt da dopiero bardzo gruba warstwa wosku na karoserii. To nieprawda – dla pojazdu wystarczająca jest cieniutka powłoka. W ten sposób oszczędza się także wosk, którym z powodzeniem będzie mógł zostać wykorzystany przy następnym polerowaniu.

One Comment

Leave a Reply

5 × pięć =

Your email address will not be published. Required fields are marked *