Biznes i logistyka: czym jest 3PL?

0

Biznes i logistyka: czym jest 3PL?

Każdy biznes produkcyjny wymaga zastosowania środków z zakresu logistyki. W zależności od potrzeb przedsiębiorstwa na rynku oferowanych jest wiele usług, które różnią się zakresem, ceną oraz są niekiedy skorelowane z jakością. Jedną z metod działania w logistyce jest 3PL. Czym ona jest i jak wybrać odpowiedniego dostawcę tego typu usług?

3PL – wyjaśnienie pojęcia

3PL, czyli Third Party Logistics to nic innego, jak nazwa na logistykę zlecaną firmom zewnętrznym. Dostawcy 3PL nazywani są natomiast LSP (Logistics Service Provider), a więc operatorami logistycznymi. Metoda 3PL pojawiła się już w latach ’80, kiedy to zaistniała potrzeba rozszerzania koncepcji lean management. Jednocześnie wzrosło znaczenie rozwiązań IT, które umożliwiły lepszą komunikację i wykonywanie więcej działań zlecając je firmom zewnętrznym.

Usługi w ramach 3PL

W ramach 3PL operatorzy oferują wiele usług logistycznych. Umowa z daną firmą może dotyczyć zatem wyłącznie jednej z nich bądź kilku. Przede wszystkim oferowany jest transport, np. z magazynu do punktów dystrybucji itd. Operatorzy 3PL mogą zająć się również dystrybucją towarów, ich składowaniem (magazynowaniem) czy obsługą zamówień. Jeżeli chodzi o pakowanie towarów, Warszawa oraz inne duże miasta oferują kompleksową obsługę, w którą wchodzi również foliowanie czy przygotowywanie zestawów promocyjnych. Pozwala to zaoszczędzić nie tylko czas, ale również fundusze, które z pewnością przydadzą się w innych działaniach.

Gdzie stosuje się 3PL?

Metodę 3PL stosuje się w kilku sytuacjach. Przede wszystkim – w przedsiębiorstwach, które posiadają dużą, rozwiniętą sieć dystrybucji. Ma to również miejsce tam, gdzie tworzona jest nowa grupa produkcyjna bądź następuje integracja działań podczas przejmowania firmy przez inne przedsiębiorstwo.

Zalety i wady metody

Do zalet 3PL należy obniżenie kosztów, podniesienie jakości świadczenia tego typu usług oraz występowanie efektu skali. Podstawowym elementem świadczącym na jej korzyść jest możliwość skupienia swojej działalności na ważniejszych procesach, przy jednoczesnym wysokim poziomie świadczenia usług zleconych firmie zewnętrznej. Jednakże 3PL posiada również kilka minusów – przede wszystkim jest nią mniejsza kontrola nad działaniami świadczonymi przez inną firmę, mniejszy zakres kontaktu z klientem, a niekiedy również problemy z komunikacją z operatorem zewnętrznym itd.

Nie tylko 3, czyli o 1PL, 4PL i 5PL

Oprócz 3PL w terminologii logistycznej istnieją również takie nazwy jak 1PL, a od niedawna również 4PL, 5PL i 7PL. Określenie 1PL odnosi się do załadowców i odbiorców wysyłek. Za 4PL natomiast uważa się integratorów procesów logistycznych, a więc firmy, które nie posiadają własnych magazynów czy środków transportu. Na wyższym stopniu znajduje się 5PL, czyli dostawcy logistyki, którzy planują, organizują oraz wdrażają tego typu rozwiązania dla innych podmiotów. Pełnią oni role zarządzających całym funkcjonowaniem działu logistycznego. Dziś coraz częściej mówi się również o 7PL.

samedayessays

buy essay fast online

Buy college writing papers
Buy good essays
Who can write my research paper
Pay for college admission essay

Leave a Reply

two × two =

Your email address will not be published. Required fields are marked *